Hoe vind ik de juiste medewerker, en als ik hem gevonden heb, hoe kan ik hem dan houden?
Twee verzuchtingen die ik vaak hoor. Is dit ook voor jou herkenbaar? Dan stel ik je graag de twee volgende vragen:
- Hoe benader jij je klanten?
Wellicht ben je begonnen met in kaart te brengen wie je ideale klant is. Je weet intussen heel goed wat voor iemand dat is, welke behoeften hij heeft, waarom jouw producten of diensten hem kunnen helpen. Je sales- en marketingstrategie wordt wellicht hier op afgestemd. (op het web vind je trouwens tal van formats om deze zogenaamde ‘persona’ op te stellen)
- Hoe benader jij je ideale medewerker?
Weet je hier even goed wat voor iemand je ideale medewerker is, waar zijn interesses en uitdagingen liggen, wat zijn wensen en verwachtingen zijn en waarom hij bij jou zijn geluk kan vinden? Is jouw rekruteringsstrategie hierop afgestemd? (plots veel minder formats of handleidingen….)
Nochtans kan je je ideale klant maar verder helpen als je daarvoor de juiste medewerkers hebt, toch?
‘Maar hoe vind ik de juiste medewerker?‘
Tip: Stel ook voor je ideale medewerker een persona op. Het geeft richting aan je zoektocht en verhoogt de kans op juiste reacties omdat de ideale kandidaat zich zal herkennen. En de kans dat deze ook op langere termijn bij jou zal blijven, stijgt mee! Het matchen met de waarden en cultuur van een bedrijf speelt immers een grote rol bij het verkrijgen van gelukkige (en dus goede) medewerkers!
Om je op weg te helpen in deze oefening, maakte ik een format. Een paar simpele vragen die jou alvast op weg zetten.
Interesse? Ik bezorg je hem graag – gewoon even vragen via bijgaande link
Heb je daarna nog vragen? Neem contact met me op en ik wissel graag van gedachten met je.