Werkgeversidentiteit. Je hoort langs alle kanten dat dit belangrijk is, en dat is ook zo, maar tegelijk is het werken daaraan niet altijd evident. Ik help je alvast op weg aan de hand van drie vragen.
Een duidelijke identiteit legt het fundament voor de organisatiecultuur die je wil bereiken met de medewerkers die zich daarin herkennen!
Maar hoe doe je dat?
Wanneer je je missie en je visie schrijft, staat daar wellicht ook in welke waarden je belangrijk vindt. Je omschrijft wat jouw opdracht is, hoe je dat wil bereiken en waarvoor je wil staan. Zeker belangrijk, maar niet alleen richting klanten. Want dat is wat ik vaak zie en hoor: de invulling van de gekozen waarden is vooral extern georiënteerd.
Maar als je wil dat jouw waarden zich vertalen in je organisatiecultuur, is het aangewezen om ook na te denken over wat jouw waarden betekenen vanuit werkgeversstandpunt.
Neem daarom de drie volgende vragen bij de hand:
- Wat betekenen deze waarden van jou als werkgever richting medewerkers? Hoe gedraag jij je bijgevolg naar hen toe?
- Wat verwacht je op dit vlak van je medewerkers? Hoe vertalen de waarden zich bijv. in de onderlinge contacten?
- Ervaren jouw medewerkers de huidige organisatiecultuur op de manier zoals jij die voor ogen hebt?
Door deze oefening op een transparante manier aan te pakken met je medewerkers, maak je meteen goede afspraken en creëer je draagvlak bij alle partijen. Dit verhoogt dan weer de slaagkans voor de gewenste cultuur en jouw gewenste werkgeversimago.
Mijn verzoek aan jou: neem je huidige waarden er eens bij en doe de check. Vraag aan je medewerkers hoe zij de actuele cultuur ervaren en of dit overeenstemt met wat jijzelf voor ogen hebt. Check zeker ook waarop ze zich baseren. Op die manier weet je onmiddellijk waarop je kan (blijven) inzetten!
Heb je graag ondersteuning bij het optimaliseren van je werkgeversidentiteit? Geef me dan een seintje en ik help je graag verder!
Wil je meer weten over mijn visie rond strategisch HR? Download dan hier de minigids!