‘Wie is er in jouw kamer’?

Wie is er in jouw kamer? Of: hoe slaag je erin om alleen maar mensen toe te laten die je ècht wil?

Deze vakantie las ik het boek ‘Wie is er in jouw kamer’ van Ivan Misner, Aqil Radjab, Stewart Emery en Rick Sapio. Alle vier doorwinterde ondernemers die een boek schreven rond persoonlijke ontwikkeling om van je leven een topleven te maken, zowel zakelijk als privé.

Het leest lekker weg, dus zeker een aanrader, omdat:

  • je sowieso een aantal kritische vragen herkent en toch wel uitgedaagd wordt om daarover eens na te denken
  • de metafoor van de kamer en de bijhorende portier zaken echt inzichtelijk maakt
  • je een aantal handvaten aangereikt krijgt om op weg te gaan

Je moet het zelf lezen, maar waarom ik dit boek er nu even uitpik is het volgende:

Het hele boek draait om het belang van je persoonlijke waarden.

  • Ken je die?
  • Leef je er naar?
  • Omring je je met mensen die voldoen aan deze waarden, of niet?
  • Welk effect heeft dit?
  • En hoe ga je er telkens mee om?

Het idee is dat je je leven voorstelt als een kamer met 1 deur. Door die deur kunnen alleen mensen binnen, nooit meer buiten. Iedereen die je op een of andere manier tegenkomt in je leven en binnenlaat, blijft er. Mensen met positieve invloed, en met negatieve. Personen die bijdragen aan jouw topleven of niet. Individuen die je vooruit helpen en waar je blij van wordt, of niet.

En dus ook:

  • Mensen die bijdragen aan jouw organisatie, of niet.
  • Aan het behalen van jullie doelstellingen, of niet.
  • Aan het creëren van de gewenste cultuur, of niet.

En wanneer dragen ze bij? Exact, als ze leven volgens jouw (huidige of gewenste) waarden.

En nu komt de hamvraag voor jouw als ondernemer: ken je die waarden, of niet?

Die principes, concepten, opvattingen die voor jou belangrijk zijn en een basis zijn voor je beslissingen? Die dus ook maken wie je tot je kamer (of: je organisatie) toelaat? En dus ook: met wie je niet wenst verder te gaan?

Het is niet altijd een makkelijke oefening, maar ik kan absoluut beamen dat, van zodra die waarden helder zijn en een basis voor beslissingen gaan vormen, het sommige zaken een stuk makkelijker maakt.

En het kan leiden tot meer succes!

‘Bij Apple zijn we veel trotser op de duizenden dingen waar we nee tegen hebben gezegd, dan op het handjevol dingen waar we ja tegen hebben gezegd.’

Steve Jobs

Ooit een verkeerde kandidaat aangeworven?

En waarom was dat ‘verkeerd’?

Omdat hij zijn job niet kende of omdat hij (of zij) niet paste bij de organisatie?

Vaak is het dat laatste. Kennis en competenties kan je vaak screenen, referenties kan je natrekken. Waarden worden veel minder vaak onderzocht maar absoluut essentieel om samen een maximale bijdrage te kunnen realiseren.

Hoe vaak gaan feedbackgesprekken over het al dan niet matchen met de organisatiewaarden? Eerlijk? Kijk maar eens terug op je laatste gesprekken en onderzoek eens wat je ècht wilde zeggen.

Hoe vaak zien we dat de impact van iemand die niet bij het team past groot kan zijn en nog lang kan nazinderen?

Iedereen die je organisatie binnenkomt, brengt zijn eigen waarden en opvattingen mee en heeft een effect op het reilen en zeilen.

Tijd dus om daar eens goed stil bij te staan.

Wanneer ik carte blanche krijg om het personeelsbeleid op punt te zetten, zijn die waarden en werkgeversidentiteit het eerste waarbij we stilstaan.

Die waarden, dat kunnen er veel zijn, dus ga op zoek naar die die er ècht toe doen voor jullie, die voor jullie ècht het verschil maken.

Of andersom: hoe willen jullie ècht níet zijn? Wie past er niet bij jullie en waarom?

En dit gaat verder dan het gewoon benoemen van de waarde: pas van zodra je ze ook concreet gaat maken, weet welk gedrag er al dan niet bij hoort, wordt die waarde veel helderder en bruikbaarder. Jullie waarden en werkgeversidentiteit gaan op die manier richting geven aan alles wat jullie doen richting personeel: aanwerven, maar misschien ook ontslaan, omgaan met ontwikkeling van medewerkers, jullie stijl van leidinggeven enz. Op die manier ben je in staat om een consequent en transparant verhaal te schrijven, er ook naar te leven en zaken bespreekbaar te maken.

Stel jezelf de vraag of je het behalen van je doelstellingen kan vergemakkelijken met mensen die dezelfde waarden aanhangen, of je de cultuur van je organisatie kan optimaliseren of versterken door in te zetten op die waarden, enz.

Stel jezelf de vraag of je die waarden de portier van je kamer kan maken, de portier die beslist of iemand er in mag, of niet.

Want daar begint het!

Benieuwd hoe ik deze waarden een plaats geef in het strategisch HRM-wiel? Download dan zeker ook mijn minigids strategisch HR die dit meer toelicht!  

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Lees ook ...

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de praktische minigids