IN 3 STAPPEN NAAR JOUW IDEALE TEAM

Covali - bergen

Ik vergelijk het bereiken van je organisatiedoelstellingen wel eens met het wandelen naar een bergtop. Het kruis dat je in de verte ziet, het pad dat er zich naar toe kronkelt, het team waarmee je op pad gaat.

Helaas …

  • struikelt er wel ook eens iemand,
  • wijkt er wel eens iemand van het pad af
  • of kiest een van je tochtgenoten toch een andere berg uit om te beklimmen

Het is kwestie van je team dan opnieuw aan te vullen met de meest geschikte tochtgenoten.

Met drie flinke stappen zet ik je graag op weg!

  1. Breng in kaart wat voor jou een goede medewerker is.

In functie van de rol die de persoon zal opnemen, spelen uiteraard bepaalde kwaliteiten een rol: kaart of kompas kunnen lezen, de weersomstandigheden kunnen inschatten, kennis hebben van verzorging zodat iedereen fysiek mee kan enz.

Maar dit is wellicht niet voldoende.

Vaak is het minstens zo belangrijk dat de persoon in je team past. Uiteindelijk: kennis kan je opdoen, vaardigheden kan je leren, maar een persoonlijkheid moet matchen.

De vraag is: wanneer matcht iemand met het team, met de organisatie?

Neem je waarden erbij en zorg dat je dit helder hebt.

2. Breng in kaart wie voor jou de ideale medewerker is.

Net zoals je voor je ideale klant een soort van ‘persona’ opmaakt, kan je dat ook doen voor je ideale tochtgenoot. Breng eens in kaart hoe hij of zij eruit ziet, wat voor soort leven hij of zij leidt, waar interesses liggen enz.

Van daaruit bepaal je hoe je de arbeidsmarkt zal benaderen.

Interesse?

Ik maakte een werkboekje op dat je hierbij kan helpen. Geef me gerust een seintje als je dit eens wil uitproberen!

3. Bepaal welke screening bij dit profiel past.

Mogelijk (wellicht!) vraagt niet elk profiel dezelfde screening. De verwachtingen naar skills, vaardigheden, competenties verschillen en bijgevolg ook de manier van onderzoeken hiervan. Denk ook hier goed over na en zorg dat je over de profielen heen consequent handelt.

Zorg dat je dit alles overdacht en uitgewerkt hebt en niet telkens opnieuw moet gaan nadenken over hoe je het zou aanpakken.

Het bespaart jou en je medewerkers een hoop tijd en energie!

Deel dit bericht

Lees ook ...

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de praktische minigids